Wat kan ik zelf doen aan PDD- NOS

  • Weten dat je klachten die gerelateerd zijn aan PDD-NOS nooit helemaal zullen verdwijnen
  • Je verdiepen in PDD- NOS
    • Door er met anderen er over te praten
    • Door er met anderen die ook de diagnose hebben er over te praten
    • Door boeken er over te lezen. Op deze website vind je onder 'Verder lezen' een aantal boekentips.
  • Door je te verdiepen in PDD- NOS zal je jezelf steeds beter begrijpen, en zal je jezelf steeds beter leren waarderen.
  • Na gaan waar jou sterkt kanten liggen
  • Je omgeving zo in richten dat je sterke kanten naar voren komen
  • Een beroep of opleiding kiezen dat bij je sterke kanten past
  • Zorg er voor dat je de dingen waar je goed in bent en die je leuk vind zo veel mogelijk doet.
  • Mensen in je directe omgeving, in vertrouwen nemen en hen op de hoogte stellen van je klachten.
  • Geef je directe omgeving tips. Laat hen bijvoorbeeld deze website lezen en in het bijzonder het hoofdstukje 'Wat kan mijn omgeving doen'.
  • Als jouw directe omgeving beter met jou klachten om kan gaan is dat in jouw belang maar ook zeker in hun belang.
  • Structureer je omgeving. Houd je huis en werkplek opgeruimd
  • Indien je in een situatie terecht komt waar je geïrriteerd, bang of overspoeld raakt, is dit vervelend maar niet erg. De vervelende situaties zijn namelijk leerzaam en je leert steeds beter om te gaan met deze vervelende emoties.
  • Doe de dingen die je spannend vind of tegen op kijkt. Hiermee kun je ontdekken dat sommige zaken minder heftig zijn dan van te voren gedacht.
  • Wanneer je angst klachten erg hoog zijn kan medicatie een uitkomst bieden
  • Voor verschillende PDD-NOS klachten (zoals, angst, boosheid, concentratie en meer inzicht in sociale situaties) kun je kiezen voor een Neurofeedback training. Bij deze behandeling train je jouw hersenactiviteit. Meer informatie hierover vind je op deze website onder het kopje 'Neurofeedback bij PDD-NOS'.